menu
صفحه اصلی
اخبار
تماس با ما
لینکهای مرتبط
آب
گالری تصاویر
Example Frame
افراد آنلاین 617
تعداد بازدیدکنندگان 966309
مقوله فرهنگ مقوله ای است که در حوزه های نرم تعبیر و تفسیر می شود

dr_Bahrami.jpg
مقوله فرهنگ مقوله ای است که در حوزه های نرم تعبیر و تفسیر می شود

دکتر حمیدرضا بهرامی، عضو هیات علمی دانشگاه و مدرس دوره های فوق لیسانس و دکتری است. وی مدیر سابق روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، عضو شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی  فیلم و عکس جلوه های آب بوده است. آنچه در ذیل می خوانید گفتگویی است که با ایشان انجام داده ایم.

ارزیابی شما از اولین جشنواره جلوه های آب چیست؟

شاید تا آن زمان که اولین جشنواره جلوه های آب برگزار شد حرکتی با آن وسعت در زمینه فرهنگ سازی مصرف آب صورت نگرفته بود. تا آن زمان فعالیتهای انجام شده درباره کمبود آب مربوط به حوزه های دیگر بود و کسی از هنرمندان به خصوص هنرمندان حوزه فیلم و عکاسی نخواسته بود در این قضیه وارد شوند و با استفاده از ظرافتهای موجود در حوزه سینما و هنر عکاسی در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب شریک گردند. برگزاری جشنواره آب با آن گستردگی حرکت تازه ای بود که در کشور آغاز شد. جشنواره فعالیت خود را از زمان مهندس فخرایی شروع کرد و بعد با حمایت مهندس هاشمی ادامه یافت. از طرف دیگر پشتوانه قوی مانند حوزه هنری اصفهان داشتیم که باعث شد قدم اول را بلند و گسترده برداریم و جشنواره توانست جای خود را در کشور باز کند.

از نظر شما جایگاه هنر در فرهنگ سازی در مورد معضلاتی مانند کمبود آب در کجا قرار دارد؟

مقوله فرهنگ مقوله ای است که در حوزه های نرم تعبیر و تفسیر می شود. درست است که هنر در بخش های سخت افزاری می تواند استفاده شود اما در بخش نرم افزاری بیشتر می تواند با ظرافت خاص خودش به فرهنگ سازی بپردازد. گفتن عادی اینکه مردم کمتر مصرف کنند شایان نتواند بیان و شیوایی داشته باشد. اما هنر سینما و عکاسی نشان داده است در هر حوزه ای که وارد شده توانسته نقش تاثیرگذار خودش را اعمال کند. متاسفانه تا زمان برگزاری اولین جشنواره جلوه های آب از این هنر ظریف در فرهنگ سازی استفاده نشده بود ولی با توجه به رایزنی و مشاوره هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که باید از این پتانسیل بسیار قوی در کشور استفاده کنیم. هنر سیما مخاطبین زیادی دارد و استقبال گسترده ای از آن می شود. لذا فکر می کنم می تواند به عنوان یک اهرم بسیار قوی و شاید بالاتر از سایر ابزار تبلیغاتی برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب مورد استفاده قرار گیرد

همانطور می می دانید به تازگی همکار و استاد عزیزمان زاون قوکاسیان که از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بودند را از دست داده ایم. با توجه به سابقه همکاری با ایشان در دوره اول جشنواره، حضور و نظرات مرحوم زاون قوکاسیان در پیشبرد جشنواره جلوه های آب  در چه جایگاهی قرار داشته و دارد؟

آقای زاون قوکاسیان پتانسیل با ارزشی بودند که در دوره اول در کنار ما بود. از شنیدن درگذشت ایشان خیلی متاسف و متاثر شدم و این ضایعه تاسف بار را به جامعه هنری تسلیت می گویم. متاسفانه در این دوره، جشنواره این نیروی بسیار بسیار مهم را در کنار خود ندارد و مطمئناً جایگاه خالی ایشان به راحتی پر نمی گردد. زاون قوکاسیان با نشاط خاص خودش بیشتر از ما که در سازمان آب و فاضلاب فعالیت می کردیم نگرانی و دغدغه جشنواره را داشت و تلاش می کرد جشنواره به نحو احسنت برگزار گردد. او پشتوانه قوی برای جشنواره بود و از همان ابتدا تا اختتامیه و حتی بعد از آن، مراحل چاپ کتاب، پر رنگ ترین نقش را در جشنواره داشت. واقعاً متاسفم و باز هم تسلیت می گویم.

به نظر شما دست اندرکاران، هنرمندان و مسئولین برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره و تداوم آن چه نکاتی را مد نظر داشته باشند؟

یکی از اقداماتی که در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام شد و حوزه هنری هم آن را پشتیبانی نمود اعتقاد به تداوم جشنواره بود که باید نهادینه گردد. البته لازم است سازمانهای دیگر که خود را متولی فرهنگ این جامعه می دانند هم در این مورد مشارکت داشته باشند. سازمانی مانند شرکت مهندسی آب و فاضلاب و سازمانهایی که درگیر فرهنگ سازی مصرف در مقوله هایی مانند آب و برق و گاز می باشند تنها هستند. ارگانهایی چون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از چنین حرکتهای فرهنگی پشتیبانی کنند. از طرف دیگر صدا و سیما هم از چنین جشنواره هایی استقبال بیشتری داشته باشد. اینکه صدا و سیما فقط جهت دریافت هزینه ها اقدام کند، آن هم در امور فرهنگی، شایسته نیست. امیدوارم صدا و سیما با مدیریت خوب و مناسبی که در استان دارد از جشنواره حمایت بیشتری انجام و آن را به صورت زنده تحت پوشش قرار دهد و سازمانهای اجرایی دیگر مانند استانداری هم حمایت جدی داشته باشند. از طرف دیگر این حرکت نباید رنگ و بوی اجرایی و سیاسی به خود بگیرد و باید وجهه فرهنگی خود را حفظ کند تا بتواند تداوم یابد.

پس می طلبد از اکران و نمایش آثار برای عموم مردم حمایت شود.

درست است. در دوره گذشته اکران و نمایش آثار در سالنهای محدودی انجام شد که این کافی نیست. فیلم هایی که هنرمندان برای ساخت آن زحمت فراوان کشیده اند و عکس هایی که برای تهیه آنها تلاش زیادی شده است باید اکران عمومی داشته باشد تا مردم بتوانند به طور گسترده از آن بهره ببرند که باید برای آن برنامه ریزی شود.



صفحه بعدی 1 2 3 صفحه قبلی
تعداد بازديد کنندگان:3062